صفحه اصلی آتین / امنیت سایبری / حمله جعل (Spoofing)
در امنیت سایبری حمله “جعل” یا کلاهبرداری زمانی اتفاق می افتد که کلاهبرداران برای جلب اعتماد یک فرد، خود را به عنوان کسی یا چیزی دیگر معرفی می کنند. انگیزه این کار معمولا به دست آوردن دسترسی سیستم ها، سرقت داده ها، سرقت پول و یا انتشار بدافزار است.
Spoofing یا حمله جعل یک حمله سایبری است که در آن فرد مهاجم با جعل خود به عنوان یک منبع مورد اعتماد قصد دسترسی به اطلاعات و داده های مهم را دارد. جعل می تواند از طریق وب سایت ها، ایمیل ها، تماس های تلفنی، پیام ها، آدرس های IP و سرورها اتفاق بیفتد.
معمولا هدف اصلی حملات جعل، دستیابی به اطلاعات شخصی، سرقت پول، دور زدن کنترل دسترسی به شبکه و یا گسترش بدافزار از طریق پیوست ها یا لینک های آلوده است. کلاهبرداران با استفاده از هر نوع ارتباط آنلاینی سعی می کنند با استفاده از جعل ، هویت و دارایی های افراد را سرقت کنند.
حملات جعل میتوانند به طیف وسیعی از کانالهای ارتباطی اعمال شوند و شامل سطوح مختلفی از پیچیدگی تکنیکی باشند. حملات جعل معمولا شامل یک عنصر از مهندسی اجتماعی است که در آن کلاهبرداران، قربانیان خود را با بازی روی آسیبپذیریهای انسانی مانند ترس، حرص، یا فقدان دانش فنی فریب می دهند.
حمله جعل معمولاً به دو عنصر متکی است: اول خود عامل جعل مانند یک ایمیل یا وب سایت جعلی و سپس جنبه مهندسی اجتماعی، که قربانیان را به اقدام وا می دارد. به عنوان مثال ، کلاهبرداران ممکن است ایمیلی را ارسال کنند که به نظر می رسد از طرف یک همکار یا مدیر ارشد قابل اعتماد آمده است و از شما می خواهد مقداری پول را بصورت آنلاین منتقل کنید..
یک حمله جعل موفق می تواند عواقب جدی از جمله سرقت اطلاعات شخصی یا شرکتی ، جمع آوری مدارک شخصی برای استفاده در حملات بعدی ، انتشار بدافزار ، دستیابی به دسترسی غیر مجاز به شبکه یا دور زدن کنترل های دسترسی داشته باشد. برای مشاغل ، حملات جعلی ممکن است گاهی منجر به حملات باج افزار یا نقض داده های مخرب و پرهزینه شود.
انواع مختلفی از حملات جعل وجود دارد. حملات ساده تر مربوط به ایمیل ها ، وب سایت ها و تماس های تلفنی است. حملات فنی پیچیده تر شامل آدرس های IP ، سرورهای Resolution Protocol (ARP) و Domain Name System (DNS) است. در ادامه متداول ترین نمونه های جعل را بررسی می کنیم.
کلاهبرداری از طریق ایمیل هنگامی رخ می دهد که یک هکر از طریق یک آدرس ایمیل جعلی ایمیل هایی را ایجاد می کند که قربانی مورد نظر آن را می شناسد ، مانند ایمیل ارسال شده از طرف بانک مشتری. در تنظیمات شرکتی ، هکرها ممکن است خود را به عنوان مدیران عالی رتبه یا شرکای تجاری معرفی کرده و اطلاعات داخلی را از کارمندان درخواست کنند.
ایمیل های جعلی اغلب درخواست انتقال پول یا اجازه دسترسی به سیستم را دارند. بعلاوه ، بعضی اوقات می توانند حاوی پیوستهایی باشند که با باز شدن آن ها بدافزارهایی مانند تروجان ها یا ویروس ها نصب می شوند. در بسیاری از موارد ، بدافزار طوری طراحی شده است که فراتر از آلوده کردن رایانه شما باشد و به کل شبکه شما سرایت کند.
کلاهبرداری از طریق ایمیل عمدتا وابسته به مهندسی اجتماعی است. توانایی متقاعد کردن یک کاربر انسانی برای باور به این که آنچه مشاهده می کند مشروع است ، باعث می شود که او اقدام درخواستی را انجام داده و پیوست خود را باز کند ، پول را انتقال دهد و غیره.
متأسفانه متوقف کردن حمله جعل ایمیل به طور کامل غیرممکن است زیرا اساس ارسال ایمیل معروف به پروتکل SMTP احتیاجی به احراز هویت ندارد. با این حال ، کاربران عادی می توانند با انتخاب یک ارائه دهنده ایمیل ایمن و رعایت بهداشت سایبری، اقدامات ساده ای برای کاهش خطر حمله جعل ایمیل انجام دهند:
در حالی که کلاهبرداری ایمیل بر روی کاربر متمرکز است ، کلاهبرداری IP در درجه اول یک شبکه را هدف قرار می دهد.
جعل IP شامل مهاجمی است که سعی دارد با ارسال پیام هایی با آدرس IP جعلی یا فیک ، دسترسی غیرمجاز به سیستم را بدست آورد تا به نظر برسد که پیام از یک منبع معتبر گرفته شده است.
مجرمان اینترنتی با گرفتن آدرس IP میزبان قانونی و تغییر هدر بسته هایی که از سیستم خودشان ارسال می کنند ، به این مهم دست می یابند که به نظر می رسد از رایانه معتبر اصلی هستند.
تشخیص به موقع حملات جعل IP از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا این حملات اغلب به عنوان بخشی از حملات DDoS به وجود می آیند ، که می تواند کل شبکه را آفلاین کند.
جعل وب سایت که به آن جعل URL نیز گفته می شود، زمانی اتفاق می افتد که کلاهبرداران وب سایتی جعلی را به یک وب سایت قانونی شبیه می کنند. وب سایت جعلی دارای یک صفحه ورود آشنا ، لوگو های دزدیده شده و مارک های تجاری مشابه و حتی یک URL جعلی است که در نگاه اول واقعی به نظر می رسد.
هکرها این وب سایت ها را برای سرقت جزئیات ورود شما و ریختن بدافزار بر روی رایانه شما ایجاد می کنند. غالباً ، جعل وب سایت همراه با کلاهبرداری از طریق ایمیل صورت می گیرد. به عنوان مثال ، کلاهبرداران ممکن است ایمیل حاوی پیوند به وب سایت جعلی را برای شما ارسال کنند.
جعل شناسه تماس گیرنده که بعضا جعل تلفنی نامیده می شود زمانی رخ می دهد که کلاهبرداران به عمد اطلاعاتی را که برای شناسه تماس گیرنده شما ارسال شده را جعل می کنند تا هویت خود را پنهان کنند. آنها این کار را به این دلیل انجام می دهند که می دانند احتمال اینکه تماس هایی را پاسخ دهید که از شماره های محلی باشند بیشتر از احتمال پاسخ دادن به تماس های ناشناس است.
کلاهبرداری شناسه تماس گیرنده از VoIP (پروتکل صوتی از طریق اینترنت) استفاده می کند ، که به کلاهبرداران اجازه می دهد شماره تلفن و شناسه تماس گیرنده را به دلخواه خود بسازند. هنگامی که گیرنده به تماس پاسخ می دهد ، کلاهبرداران سعی می کنند اطلاعات حساس را برای اهداف کلاهبرداری به دست آورند.
جعل پیام متنی که بعضا جعل پیام کوتاه نامیده می شود زمانی رخ می دهد که فرستنده با ارسال پیام متنی با اطلاعات جعلی فرستنده کاربران را گمراه می کند. گاهی اوقات کسبوکارهای مشروع نیز این کار را با جایگزین کردن یک عدد طولانی با یک وات شماره ای کوتاه انجام میدهند که ظاهرا برای مشتریان راحتتر است.
اما کلاهبرداران نیز این کار را برای پنهان کردن هویت واقعی خود در پشت یک شناسه فرستنده عددی ، که معمولاً به عنوان یک شرکت یا سازمان قانونی ظاهر می شود انجام می دهند. غالباً ، این متون جعلی شامل پیوندهایی به سایتهای فیشینگ پیام کوتاه (معروف به “smishing”) یا بارگیری بدافزارها هستند.
پروتکل تفکیک آدرس (ARP) پروتکلی است که ارتباطات شبکه را قادر می سازد تا به یک دستگاه خاص در شبکه برسند. کلاهبرداری ARP، که گاهی اوقات مسمومیت ARP نیز نامیده می شود، هنگامی اتفاق می افتد که یک مهاجم پیام های جعلی ARP را از طریق یک شبکه محلی ارسال می کند. این کار آدرس MAC مهاجم را با آدرس IP یک دستگاه یا سرور قانونی در شبکه پیوند می دهد. این پیوند به این معنی است که مهاجم می تواند هر داده ای را که برای آن آدرس IP در نظر گرفته شده رهگیری، اصلاح یا حتی متوقف کند.
جعل DNS که گاهی اوقات مسمومیت حافظه پنهان DNS نامیده می شود، حمله ای است که در آن رکوردهای تغییر یافته DNS برای هدایت ترافیک آنلاین به یک وب سایت جعلی که شبیه مقصد مورد نظر است، استفاده می شود. کلاهبرداران با جایگزینی آدرس های IP ذخیره شده در سرور DNS با آدرس هایی که هکرها می خواهند استفاده کنند، به این مهم دست می یابند.
جعل GPS هنگامی رخ می دهد که یک گیرنده GPS سیگنالهای جعلی را که به نظر واقعی می آیند پخش می کند. این بدان معنی است که کلاهبرداران وانمود می کنند در یک مکان هستند در حالی که در واقع در مکان دیگری هستند. کلاهبرداران می توانند از این طریق برای هک شدن GPS ماشین و ارسال شما به مکان نامناسب یا در مقیاس بسیار بزرگتر می توانند به طور بالقوه در سیگنال های GPS کشتی ها یا هواپیماها تداخل ایجاد کنند. بسیاری از برنامه های تلفن همراه به داده های مکان تلفن های هوشمند اعتماد می کنند که این عمل می تواند هدف این نوع از حمله جعل باشد.
تکنولوژی تشخیص چهره برای باز کردن قفل دستگاه های تلفن همراه و لپ تاپ ها و در مناطق دیگر مانند اجرای قانون ، امنیت فرودگاه ، مراقبت های بهداشتی، آموزش ، بازاریابی و تبلیغات به طور فزاینده استفاده می شود. خطای تشخیص چهره می تواند از طریق داده های بیومتریک غیرقانونی، به طور مستقیم یا مخفیانه از پروفایل های آنلاین شخص یا از طریق سیستم های هک شده رخ دهد.
بیشتر روش های ضد جعل تشخیص چهره شامل تشخیص زنده بودن است. این کار مشخص می کند که صورت زنده است یا تکثیر کاذب. دو تکنیک وجود دارد:
به طور کلی ، رعایت نکات ایمنی آنلاین زیر در به حداقل رساندن آسیب به شما در برابر حملات جعل کمک می کند:
1.از کلیک کردن روی پیوندها یا باز کردن پیوست از منابع ناآشنا خودداری کنید. زیرا می توانند حاوی بدافزار یا ویروس هایی باشند که دستگاه شما را آلوده می کنند. اگر به چیزی شک دارید همیشه از اقدام اجتناب کنید.
2. به ایمیل ها یا تماس های ارسال کنندگان ناشناس پاسخ ندهید. هرگونه ارتباط با کلاهبردار خطر بالقوه ای را به همراه دارد و پیام های ناخواسته دیگری را به سمت شما روانه می کند.
3. تنظیمات حریم خصوصی آنلاین خود را مرور کنید. اگر از سایت های شبکه های اجتماعی استفاده می کنید، مراقب باشید با چه کسی ارتباط برقرار می کنید و بیاموزید که چگونه از حریم خصوصی و تنظیمات امنیتی خود برای اطمینان از ایمنی خود استفاده کنید. اگر رفتار مشکوکی را تشخیص دادید، روی اسپم کلیک کرده یا به صورت آنلاین مورد کلاهبرداری قرار گرفته اید، برای تأمین امنیت حساب خود گام بردارید و حتماً آن را گزارش دهید.
4. از رمزهای عبور قوی استفاده کنید. حدس گذرواژه قوی آسان نیست و به طور ایده آل از ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک ، نویسه های خاص و اعداد تشکیل شده است. از استفاده از رمز عبور مشابه در حساب های مختلف خودداری کنید و رمز خود را مرتباً تغییر دهید. استفاده از یک برنامه مدیریت رمز عبور، روشی عالی برای مدیریت امن رمزهای عبور است.
5. در صورت امکان ، احراز هویت دو عاملی را تنظیم کنید. این عمل یک لایه امنیتی دیگر به روند احراز هویت می افزاید و دسترسی مهاجمان به دستگاه ها یا حساب های آنلاین شما را دشوار می کند.
6. اطلاعات شخصی را بصورت آنلاین ارائه ندهید. از افشای اطلاعات شخصی و خصوصی به صورت آنلاین خودداری کنید، مگر اینکه 100٪ مطمئن باشید که منبع مورد نظر معتبر است.
7. شبکه و نرم افزار خود را به روز نگه دارید. به روزرسانی های نرم افزار شامل وصله های امنیتی ، رفع اشکال و ویژگی های جدید است. به روز نگه داشتن سیستم، خطر آلودگی به بدافزار و نقض امنیت را کاهش می دهد.
8. ادبیات و دستور زبان صحیح وب سایت را بررسی کنید. به علاوه در مورد سایر ویژگی هایی که به نظر نادرست می آیند مانند لوگو، رنگ یا محتوای ناقص حساس باشید. زیرا این موارد می توانند نشانه جعل باشد. فقط با یک گواهی امنیتی معتبر به وب سایت ها مراجعه کنید.
یکی از بهترین راه ها برای ایمن ماندن در فضای اینترنت استفاده از نرم افزارهای آنتی ویروس قوی است. فراموش نکنید که رعایت بهداشت سایبری امنیت شما را در فضای آنلاین تضمین می کند.
بدون دیدگاه