CIAM چیست؟

مدیریت هویت و دسترسی مشتری (CIAM) چیست؟

مدیریت هویت و دسترسی مشتری (CIAM) به چگونگی اعطای دسترسی به کاربران سازمان جهت دسترسی یافتن به خصوصیات دیجیتالی خود و همچنین نحوه اداره ، جمع آوری ، تجزیه و تحلیل و ذخیره ایمن داده ها برای این کاربران اشاره دارد. به عبارت دیگر مدیریت هویت و دسترسی مشتری (CIAM) سازمان ها را قادر می سازد تا اطلاعات هویتی مشتری و مشخصات وی را به صورت ایمن ضبط و مدیریت کنند و همچنین دسترسی مشتری به برنامه ها و خدمات را کنترل کنند.

اجرای صحیح راهکار مدیریت هویت و دسترسی مشتری (CIAM) معمولا ترکیبی از ویژگی‌هایی از قبیل ثبت نام مشتری، مدیریت حساب self-service، مدیریت رضایت و اولویت، احراز هویت یکپارچه (SSO)، تایید هویت چند عاملی (MFA)، مدیریت دسترسی، خدمات دایرکتوری و حاکمیت دسترسی به داده‌ها است. بهترین راهکارهای CIAM بدون در نظر گرفتن اینکه مشتریان از چه کانال هایی (وب ، تلفن همراه و غیره) برای تعامل با یک برند استفاده می کنند ، یک تجربه امن و یکپارچه را در مقیاس بالا و با عملکردی فوق العاده تضمین می کنند.

این راهکار از طریق نرم افزاری که می تواند در محل سازمان (On-premises) ، بر روی ابرهای خصوصی (Private Clouds) یا از طریق IDaaS مستقر شود، ارائه می شود.

با توجه به پیچیدگی و پویایی CIAM، بسیاری از سازمان‌ها ترجیح می‌دهند به جای ساختن یک راه‌حل داخلی ، با سرویس دهندگان Identity-as-a-Service IDaaS همکاری کنند.

عناصر اصلی CIAM

سازمان‌ها به راهکار مدیریت هویت و دسترسی (IAM) برای چند دسته از کاربران نهایی نیاز دارند: کارمندان، مشتریان سازمانی، و مشتریان. اما هر نوع کاربر نیاز به یک سطح متفاوتی از تعادل بین امنیت و تجربه کاربری (UX) دارد. به همین دلیل است که راه حل های CIAM مجموعه ای منحصر به فرد از ویژگی هایی را ارائه می دهند که آن ها را از راهکارهای B2B و هویت نیروی کار متمایز می کنند.

چهار ویژگی وجود دارد که بستر اصلی راه حل های CIAM را تشکیل می دهد. هیچ دو راه حل CIAM دقیقاً ویژگی های مشابه را ارائه نمی دهد ، اما اگر یک سرویس CIAM خریداری می کنید ، باید حداقل موارد زیر را شامل شود:

مقیاس پذیری

برخلاف راهکارهای هویت نیروی کار که هزاران کارمند و فروشنده را پشتیبانی می کند و نیاز به دسترسی کاملاً ایستا به لیستی از برنامه های از پیش تعیین شده دارند ، CIAM باید میلیون ها و حتی میلیاردها کاربر را مقیاس بندی کند که اغلب در پاسخ به رویدادهای کوتاه مدتی مانند اوج تعطیلات یا رویدادهای مهم ورزشی است. اگرچه به صورت سنتی مقیاس پذیری، به عنوان “ویژگی” نرم افزار توصیف نشده است اما یک عنصر منحصر به فرد از CIAM است که به ثبات در راهکار ارائه شده توسط سرویس دهنده CIAM نیاز دارد.

احراز هویت یکپارچه (SSO)

احراز هویت یکپارچه (SSO) به کاربران این امکان را می دهد که با ورود به یک برنامه به صورت خودکار در مجموعه ای از برنامه های دیگر نیز وارد شوند. شناخته شده ترین مثال برای احراز هویت یکپارچه Google G Suite است که با ورود به برنامه جیمیل شما به صورت خودکار به سایر برنامه ها مثل یوتیوب، گوگل درایو و سایر پلتفرم های گوگل وارد می شوید.

SSO یک عنصر اصلی از فرایند تجمیع هویت است و سرویس SSO در راهکارهای IAM ارائه شده به صورت B۲B و برای نیروی کار وجود دارد. نوعی از احراز هویت یکپارچه که به طور خاص برای کاربران نهایی طراحی شده است، ورود از طریق شبکه های اجتماعی است که به کاربران اجازه می دهد هویت خود را با ارائه اعتبارنامه خود از یک سرویس دهنده مجزا مانند Facebook ، Google یا Apple تأیید کنند.
ورود به سیستم از طریق شبکه های اجتماعی روند ثبت‌نام را برای کاربران بسیار ساده می‌کند. این موضوع می‌تواند منجر به افزایش نرخ تبدیل شود و مشتریان کمتری سبد خرید خود را به دلیل خسته شدن از پر کردن فرم های گوناگون رها می‌کنند.

احراز هویت چند عاملی (MFA)

احراز هویت چند عاملی (MFA) یک ابزار امن‌تر برای احراز هویت کاربر نسبت به احراز هویت سنتی (ترکیب نام کاربری / گذرواژه) است. سرقت یا حدس زدن گذرواژه ها برای هکرها آسان است. بنابراین احراز هویت چند عاملی برای تایید هویت کاربران یک یا چند اعتبارنامه اضافی درخواست می کند. این اعتبارنامه اضافه می تواند به شکل یک پین یکبار مصرف ارسال شده به دستگاه تلفن همراه کاربر ، یک ایمیل یا یک اعتبار نامه بیومتریک مانند اثر انگشت یا تشخیص چهره باشد.

احراز هویت چند عاملی به طور فزاینده ای به عنوان یک الزام اساسی برای امنیت در نظر گرفته می شود و قوانین حریم خصوصی داده ها صراحتا خواستار آن شده اند. با این حال ، بسیار مهم است که احراز هویت چند عاملی برای کاربران نهایی به گونه ای اجرا شود که اصطکاک غیرضروری ایجاد نکند. MFA فقط باید بر اساس ریسک ارزیابی شده انجام شود ، مثلاً وقتی مشتری با دستگاه جدیدی وارد سیستم می شود یا تراکنش مشکوکی انجام می دهد. این موضوع دلیل دیگری است که داشتن بینش عمیق در مورد مشتریان حیاتی است. که CIAM این قابلیت را به ما می دهد. لذا در صورتی که در حین اجرای یک تراکنش نیاز به سطح بالاتری از احراز هویت باشد متوجه این موضوع شده و نسبت به درخواست اعتبارنامه اضافه اقدام می شود.

مدیریت متمرکز کاربر

بینش شما نسبت به کاربرانتان می‌تواند یک مزیت رقابتی بزرگ باشد، اما این تنها در صورتی به دست می آید که داده‌های شما سازمان‌یافته، قابل‌دسترس و دقیق باشد. یک راهکار CIAM کمک می کند که یک پروفایل متمرکز و غنی از کاربران داشته باشیم که به عنوان یک مرجع واحد از هویت کاربران عمل می کند.
مدیریت متمرکز کاربران انبارهای داده و داده های تکراری را حذف می کند. هر آن چه که شما در مورد یک کاربر می‌دانید در یک مکان با هم جمع شده اند که سرپرستان سیستم می‌توانند به سرعت سطوح دسترسی و اختیارات را لغو کنند. این دیدگاه واحد از مشتریان یک مزیت آشکار برای تجزیه و تحلیل است، اما به شرکت‌ها کمک می‌کند تا الزامات گزارش دهی قوانین حریم خصوصی داده‌ها را برآورده کنند، زیرا همه داده‌های پروفایل در دسترس و قابل حمل هستند. دانش در مورد کاربر همچنین برای ایجاد تجارب شخصی تر ، که باعث افزایش نرخ ماندگاری می شود ، حیاتی است.
مدیریت هویت و دسترسی مشتری

چرا CIAM اهمیت دارد؟

مشتریان در تعامل با برندها خواستار دو چیز ساده هستند. در مرحله اول ، می خواهند برندها با ارائه تجربه کاربری عالی ، آنها را به شوق بیاورند. ثانیا ، آنها می خواهند برندها از آنها در برابر کلاهبرداری ، رخنه و نقض حریم خصوصی محافظت کنند. CIAM به شما کمک می کند تا هر دو این موارد را انجام دهید.

CIAM در مقابل IAM

بسیاری از سازمان ها برای نیروی کار خود یک راه حل مدیریت هویت و دسترسی (IAM) دارند. اما راه حل های IAM کارمندان اغلب فاقد ویژگی های مورد نیاز برای ارائه یک تجربه مشتری خوب هستند ، از جمله:

پروفایل های یکپارچه

دسترسی مشتری دیگر فقط مربوط به برنامه های وب نیست. کانال هایی که مشتریان شما برای تعامل با برند شما استفاده می کنند ، شامل موبایل ، اینترنت اشیا ، برنامه های همکاران و موارد دیگر می شود. CIAM با فراهم کردن پروفایل های مشتری به صورت واحد باعث می شود شما بتوانید تجارب چند کاناله و تعاملات شخصی خود را با مشتریان خود فراهم کنید.

الزامات امنیتی

افزایش مقیاس و دفعات رخنه اطلاعات باعث شده است که بسیاری از سازمان ها از توانایی خود در محافظت از با ارزش ترین داده های مشتری خود مطمئن نباشند. راهکار CIAM ویژگی های امنیتی قدرتمندی را فراهم می کند که از احراز هویت تا لایه داده گسترش می یابد تا خطر رخنه امنیتی و به دنبال آن از دست دادن درآمد ، اعتبار و اعتماد مشتری را کاهش دهد.

کارایی و مقیاس پذیری

ممکن است در سازمان شما نیز مانند بسیاری از سازمان ها مقدار داده ای که در مورد هر مشتری جمع آوری می کنید به طور تصاعدی افزایش یابد. همچنین به دلایل فصلی و یا دلایل دیگر ممکن است دچار نوسان تقاضای مشتری شوید. شما می توانید این چالش های منحصر به فرد را با هویت مشتری برطرف کنید تا بتوانید در زمان های اوج استفاده و همزمان با رشد مشتری ، دسترسی فوری و بدون اصطکاک به برنامه ها و سرویس های مشتری را ارائه دهید.

رعایت حریم خصوصی و مقررات

با گذر زمان، مشتریان اطلاعات بیشتر و بیشتری را با سازمان ها و شرکای خود به اشتراک می گذارند تا تعاملات را آسان تر و شخصی تر کنند. اما باید توجه داشته باشید که نگرانی مشتریان در مورد حریم خصوصی داده ها کمتر نشده است و آنها انتظار دارند که شما مباشر خوبی برای داده های آنها باشید.

CIAM به شما کمک می کند تعهد امنیتی خود را نشان دهید و این توانایی را به مشتریان می دهد تا کنترل کنند چگونه و با چه کسانی داده های آنها به اشتراک گذاشته می شود. همچنین به شما این امکان را می دهد که رضایت مشتری را حفظ کنید و با مقررات حریم خصوصی مانند مقررات عمومی حفاظت از داده ها (GDPR) مطابقت داشته باشید.

CIAM در امنیت داده نقش اساسی دارد

داده‌های مشتری می‌تواند بزرگ‌ترین دارایی شرکت شما باشد، مگر اینکه به دست شخص اشتباهی بیفتد. یک راهکار مناسب CIAM دارای ویژگی های امنیتی برای محافظت در برابر کلاهبرداری ، هک و سو استفاده از داده ها در چندین جبهه است.

در سال‌های اخیر، صفحه ورود به سیستم به خط مقدمی برای پس زدن مزاحمین تبدیل شده‌است. هکرها از حملات احراز هویت شکسته برای سرقت یا حدس اطلاعات هویتی کاربر و جعل هویت کاربران قانونی در صفحه ورود استفاده می کنند. یکی از مخرب ترین انواع حملات احراز هویت شکسته ، پر کردن اطلاعات کاربری است که در آن هکرها از رمزهای عبور سرقت شده در یک رخنه امنیتی برای ورود به سایت های دیگر استفاده می کنند. این روش با توجه به تمایل افراد به استفاده مجدد از گذرواژه ها اتفاق می افتد. در حال حاضر میلیاردها رمز عبور دزدیده شده از طریق دارک وب منتقل شده است. بر اساس مطالعه ای که در سال 2019 از سوی موسسه Ponemon انجام شد ، حملات مربوط به پر کردن اعتبارنامه به تنهایی به طور متوسط 4 میلیون دلار در سال برای کسب و کارها هزینه دارد.

بهترین دفاع در برابر پر کردن اعتبارنامه ها و سایر حملات مبتنی بر احراز هویت ، راه حل CIAM با MFA و محافظت در برابر مزاحمان است. حفاظت در برابر Brute Force مانع از موفقیت هکرها در امتحان کردن اطلاعات مختلف برای ورود به سیستم و خراب کردن سایت شما می شود. در عین حال، احراز هویت چند عاملی تضمین می‌کند که یک مدرک به سرقت رفته به هکرها اجازه دسترسی خودکار به حساب‌های کاربران را نمی‌دهد.
لازم به ذکر است که میزان خسارتی که هکرها با اعتبار مشتری می توانند وارد کنند محدود است ، زیرا آنها به سیستم های پیشرفته دسترسی ندارند. اما این حملات همچنان می تواند به رابطه شما و مشتری آسیب برساند و منجر به کاهش اعتبار برند شما شود.

سیستم های مدیریت هویت و دسترسی مشتری (CIAM) همچنین در صورت وقوع رخنه امنیتی یا هک شدن ، از اطلاعات مشتری شما در برابر سو استفاده های احتمالی محافظت می کنند. راه حل های CIAM نحوه رمزگذاری و ناشناس ماندن اطلاعات شخصی را کنترل می کند ، بنابراین اطلاعات سرقت شده برای سارقان داده بی فایده است. انتخاب یک سیستم CIAM که از آخرین پروتکل های رمزگذاری استفاده می کند بسیار ضروری است ، یا ممکن است پایگاه داده های حساس شما به صورت متن ساده نوشته شوند. سرانجام ، سیستم های CIAM افرادی را که در سازمان شما در حال دسترسی به اطلاعات مشتری هستند ردیابی می کند و مدیران را نسبت به فعالیت مشکوک هشدار می دهد. به این ترتیب ، نه یک کارمند و نه یک بازیگر بد نمی توانند با ارزش ترین و حساس ترین دارایی شما: داده های مشتری شما ، کنار بروند.

 یک مطالعه در Ponemon در سال 2019 نشان داد که به طور متوسط رخنه در داده ها 3.92 میلیون دلار برای کسب و کارها هزینه دارد. مشاغلی که نمی خواهند بودجه ای برای آن اختصاص دهند باید در عوض بودجه ای برای راه حل مدرن مدیریت هویت و دسترسی مشتری (CIAM) اختصاص دهند.

CIAM رویکردی جامع برای مدیریت هویت مشتری

همانطور که در این مقاله نشان دادیم، مدیریت هویت و دسترسی مشتری یا CIAM نقشی اساسی در نحوه ایجاد هویت دیجیتالی سازمان ها و مدیریت روابط مشتری ایفا می کند. با توجه به این موضوع ، سازمان ها منابع بیشتری را از ابتدا یا به عنوان بخشی از یک تحول دیجیتالی بزرگتر به راه حل های مدیریت دسترسی خود اختصاص می دهند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه مدیریت هویت و دسترسی مشتری (CIAM) چگونه می تواند به افزایش حفاظت از داده ها و تجربه یکپارچه مشتری کمک کند می توانید با تیم ما در آتین تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

پیام بگذارید

© تمامی حقوق برای شرکت دانش بنیان آتین آتیه اندیش محفوظ است.